ClosePlease login
Rännor längs Laslettinds östsida.

Den populära toppturen Laslettind har en brant västsida. Där finns en ränna som tar er ner i Koppartindgrytan och vidare ner genom skogen till Låvan. Om ni inte vill ta en lång promenad så underlättar denna tur om ni har två bilar.

Höjd: 819 möh

Svårighetsgrad: Svår

Lutning: Över 30 grader

Längd upp: Knappt 3 km

Väderstreck: Syd

Fallhöjd: 810 höjdmeter

Tidsåtgång upp: 2 timmar

Glaciär: Nej

Observera att de flesta av våra gpx:er är ritade i efterhand. Därför är de inte helt exakta. Läs mer om det här.

Utgångspunkt: Från Langfjordbotn kör E6 mot Alteidet. 500 meter innan Alteidet står det skyltat ”Jökelfjord”, sväng höger in på väg 365 och kör upp till cirka 180 meters höjd med Laslettind väster om er. Parkera bilen här.

Startpunkt GPS (WGS 84 decimal): 70.040894, 22.068808

Upp
Från bilen går ni rakt västerut för att sedan följa den breda ryggen i nordvästlig riktning hela vägen till toppen.

Ner
1. Insteget till rännan ligger cirka 100 meter från toppen i nordvästlig riktning.
2. Efter rännan åker ni i sydlig riktning (beroende på om ni börjar traversera direkt efter rännen eller ej, så kan ni behöva gå upp några höjdmeter) och fortsätter i skogen ner till Låvan.

Faror
Detta är ett åk för säkra dagar, helst görs denna ränna som ett våråk då snön mest troligt sitter stabilt. Rännan är brantare än 30 grader och är utsatt för lavinfara.

Karta
10161 Öksfjord i Norge-serien från Nordeca.